Dag 179 - Zelfvergeving van Zelfspot en aanverwant Zelfmisbruik

Zelfspot (ook: zelfironie) is het vermogen om de spot met zichzelf te drijven.
Zelfspot wordt wel de beste vorm van zelfkennis genoemd. Vaak is het echter een verdedigingsmechanisme, bedoeld om eventuele critici de wind uit de zeilen te nemen. Wie zichzelf al te kijk zet, maakt het een ander moeilijk het met hem eens te zijn, of die ander moest al heel hardvochtig zijn. Als die ander van goede wil is, kan de zelfspot juist een instrument vormen om eventuele kritiek te ontwapenen, en de gesprekspartner de geruststelling te ontlokken: "Het valt wel mee, zo erg is het niet. Je doet jezelf tekort, het zit juist heel goed met jou!"

 

Voorbeeld

  • "Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld."

    Wikipedia



Licht uit. Zelfspot aan. (2)



Gedachtendimensie

Ik ben 46 - mijn maatschappelijke leven is voorbij.

Zelfspot is oké/toegestaan.

Zelfspot is een vorm van zelfkennis.


Gevoelensdimensie

Ik vind het grappig de spot met mezelf te drijven.

Ik ervaar plezier de spot met mezelf te drijven.

Ik ervaar plezier (energie) mezelf omlaag te halen.



Emotiedimensie

Ik acht mezelf minder dan anderen.

Ik baal van mezelf me fysiek onbehaaglijk te voelen.


Zelfvergeving Gedachtendimensie

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb te participeren in de gedachte ik ben 46 - mijn maatschappelijke leven is voorbij.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb te denken dat zelfspot oké is/toegestaan is.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb te denken dat zelfspot een vorm is van zelfkennis in plaats mezelf te realiseren dat mezelf leren kennen/begrijpen als eenheid en gelijkheid van leven als wie ik ben werkelijke zelfkennis is.


Zelfvergeving Gevoelensdimensie

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb het grappig te vinden de spot met mezelf te drijven.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb plezier te ervaren met de spot met mezelf te drijven.


Ik vergeef mezelf dat ik mezelf niet heb toegestaan en aanvaard heb te zien, realiseren en begrijpen dat de spot met mezelf drijven in werkelijkheid mezelf als leven als wie ik ben omlaag halen is en werkelijk heel verderfelijk is.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf niet heb toegestaan en aanvaard heb te zien, realiseren en begrijpen dat de spot met mezelf drijven een verdedigingsmechanisme is van de geest om te overleven als (negatieve) energie.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb plezier (energie) te ervaren mezelf omlaag te halen.



Zelfvergeving Emotiedimensie

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb mezelf minder te achten/minachting te ervaren naar mezelf.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb te balen van mezelf me fysiek onbehaaglijk te voelen.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb te participeren in zelfspot.


Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb de spot met mezelf te drijven.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf heb toegestaan en aanvaard heb de spot met iets/anderen te drijven.




Zelfcorrigerende Uitspraken volgen...




In de interviews van het Bewustzijn van de Kikker wordt gesproken over hoe we eerst niet aten en hoe ons CONSumeren zo gekomen is.

 
Het Bewustzijn van de Kikker - Deel 1


Het Bewustzijn van de Kikker - Deel 2



Het Bewustzijn van de Kikker - Deel 3



Het Bewustzijn van de Kikker - Deel 4



Wandel het proces naar Leven mee!



Desteni 'Ik' Proces Lite: www.lite.desteniiprocess.com

Desteni 'Ik' Proces Pro: www.desteniiprocess.com

Eqafe zelfeducatiemateriaal: www.eqafe.com

Wil je ook transformeren van relaties hebben naar overeenkomsten leven? www.desteniiprocess.com/courses/relationships
 

Reacties

Populaire posts