Dag 369 De Zwendel die Diervoedingsindustrie heet

Het is met het voedsel voor dieren al niet anders dan met de mensenvoeding. In de bijna anderhalf jaar dat ik met een kat woon, ben ik de voedingslijn zo'n beetje doorlopen van te beginnen met Felix uit het 'laagste' segment tot aan het merk Royal Canin wat qua prijs tot het topsegment behoort. Omdat ik op het etiket van Felix bijvoorbeeld las dat er groeten in zaten en katten per se geen groenten moeten ben ik daar mee gestopt. Eergister was ik met de winkeldame van de dierensupermarkt de labels van de Royal Canin gaan doornemen waarbij het wel zeker werd dat er weinig echt substantieel vlees in zit-- een beschromende 4% vleesprodukt per portie. Notabene, de smaak 'vis' bestaat hoofdzakelijk uit kip.
beesten
Daarom is etiketteren bijvoorbeeld nooit echt specifiek, je krijgt nooit echte gedetailleerde instructies en je krijgt nooit de waarheid over enig product. >>

BARF = Bones And Raw Food

Dus, toen liet ze me de 'Haaks Barf' lijn zien die verklaart voor katten volledig uit vlees/orgaan/bot te bestaan. Dat klonk me beter in de oren dan wat ik tot nu toe onderzocht had. Thuisgekomen bel ik de eigenaar van de firma Haaks Barf op en ik hoor in het kort van hem het relaas van de versjteerde diervoedingindustrie -- wat dan ook beter de diervullingsindustrie kan worden genoemd. De man vertelt me ook de haatpraat die zij krijgen vanuit bedrijven die knoeien met de inhoud van de diervoeding waarbij ik opmerk dat wij ook als de Desteni groep/Leefbaar Inkomen Gegarandeerd groep/Equal Money enorm veel stront van mensen over ons heen krijgen.
 
http://www.johnnyvolente.nl/wp-content/uploads/2012/06/grazia-kattenvoer.jpg

Het verbaast me ook niet dat er hetzelfde aan de hand is in de industrie als hoe de mens zichzelf behandelt qua voedsel wat simpelweg een consequentie is wat er wereldwijd wordt toegestaan en geaccepteerd. In de regel zorgt de mens ondermaats voor zijn menselijk fysieke lichaam. Alles in deze wereld is gericht op het voeden van de geestsystemen gedachten, gevoelens en emoties in plaats ons fysieke lichaam te voeden met de geschikte producten. Ook moet alles maar goedkoper of gratis terwijl dat de hele werkgelegenheid ondermijnt en de burgers vooral de das om doet. Zo ben ik nu aan het doorrekenen of het daadwerkelijk duurder is om de poes volledig op een 'barf'dieet te zetten.


             Aankoop zak              5000 gram brokken à €30
             Benodigd per dag       50 gram = €0,30

             Royal Canin natvoer   12 porties à € 11,25
             Benodigd per dag        1 zakje = € 0,92
             ---------------------------------------------------------+
                                                 € 1,22 per dag


            Haaksbarf Catfood rund 8x500gr  à €24,50 
            € 3,06 per 500gr = € 0,61 per 100 gram (inkoop per 8)

            Benodigd per dag 150 gram =  € 0,92
            ---------------------------------------------------------+
                                               € 0,92 per dag


Uit de berekening volgt dat ik het rauwe vlees kan gaan proberen voor Saffy. Ze heeft dan niet meer het zout uit te brokken waarvan ik niet zeker weet of dat er niet in zit -- de etiketten zijn niet te vertrouwen. Zout wordt toegevoegd om katten te laten drinken omdat katten van nature weinig drinken en anders leververvetting krijgen. In het rauwe vlees zit volgende vocht voor haar om gezond te blijven. Het rauwe vlees is voeding en geen vulsel zoals de zakjesvoeding.   

'Branding' behoort te gaan over het onderwijzen van de burgers over de inhoud van een product, niet het merk an sich. Als een bedrijf niet 100% kan aantonen dat het het beste is voor iedereen zou men er geen producten van moeten kopen. 

Waarom ik een berekening maak is omdat ik sinds een half jaar in een bijstandssituatie verkeer en niet meer de dingen gewoon kan kopen die we behoeven. Ik stel dan ook voor aan iedereen die dierenvriend heet te zijn het voorstel van een Leefbaar Basisinkomen gegarandeerd te bestuderen en te leren dat een fatsoenlijk dierenleven staat met een fatsoenlijke voeding. Het leven van dieren wordt vele malen verbeterd mits het dier de voeding tot de beschikking heeft waarbij het lichaam ondersteund wordt. En niet zoals nu dat de voeding (brokken èn natvoer) 'leeg' is en allerlei ingewandenkwesties en andere ongemakken niet voorkomen worden. Voorkomen is beter dan genezen. Breng je stem uit op een Leefbaar inkomen waardoor alle mensen worden ondersteund in alle levensbenodigdheden en zodoende de dieren echte voeding kunnen geven.


8x500

Reacties

  1. Dank je interessant onderzoek, ik vroeg me ook al lang af of er wel vlees in katten/hondenvoer zat. Mijn moeder gaf altijd pens aan de honden. Stonk wel maar was veel gezonder dan droogvoer of blikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor deze zeer inzichtvolle blog Sylvie - ik heb er ook al bij stilgestaan hoe dieren echt het slachtoffer zijn van de aanvaardde laksheid en onwetendheid van onszelf in ons economisch systeem --- alleen al in hoe we onze huisdieren maar de brokken of voer uit blik geven dat de bedrijven/winkels ons aanbieden, en dan meestal nog het goedkoopste of hetgeen waar het meest beloftes bij gemaakt wordt op de verpakking - maar dat we geenszins zelf weten of inzicht hebben in wat er allemaal inzit en wat we dus in het lichaam van onze dieren steken. En dan staan we perplex wanneer ze allerlei ziektes krijgen en vroeger sterven dan de natuur het voorzien heeft. En ja, dit is niet enkel met dieren, maar het is een reflectie van hoe we ook met onszelf omgaan. Ik bedoel, absolute transparantie is een vereiste in een gezond economisch systeem, en dat kan enkel mogelijk zijn wanneer we onszelf en elkaar 'ademruimte' geven om te ontdekken wat het beste is voor iedereen, en ieder van een zekere en betrouwbare financiele situatie te voorzien. Bedankt Sylvie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts