Dag 397 "Ik vind jou leuk" uitdrukking/ervaring is Narcisme

Zo, nu ben ik er achter hoe het zit met het narcisme, ofwel de narcistische persoon/persoonlijkheid in ons. Bijvoorbeeld als iemand tegen mij zegt dat hij/zij mij leuk vindt is dit feitelijk al een uiting/uitdrukking/expressie van narcisme, nl. diegene ziet zichzelf in mij, maar realiseert zichzelf dit niet en zegt dus feitelijk zichzelf leuk te vinden. Hilarisch. Diegene denkt echt de ander leuk te vinden en blijft in een beeld 'buiten zichzelf' als aangeduid met de beeltenis van Narcissus die in het water kijkt, verdrietig van de afgescheidenheid van zichzelf als de ander.

John W.Waterhouse, Echo en Narcissus

Want een gedachte heeft zich in feite ook vorm gegeven als informatie in ons water. 

Mensen realiseren zich niet dat datgene wat je in een ander ziet, in feite datgene is, wat je in jezelf ziet. Het is zó simpel. 

Reacties

  1. Cool. Ja de persoon die jou leuk vind maakt een beeld van jou en neemt dat mee in z'n innerlijk en daar brengt het gevoelens teweeg die als prettig worden ervaren en dit gevoel wordt naar buiten geprojecteerd op jou en de persoon zegt: ik vind jou leuk. Het gaat wel over z'n eigen beeld, narcistisch dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb dit bij mijn laatste verliefdheid gezien (jaaaaren geleden); ik vroeg mij af wat ik toch zo leuk aan die man vond. En alles wat ik benoemde vond ik juist ook zo leuk aan mezelf. Conclusie: ik was verliefd op mezelf lol

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts