Dag 458 Door niet te oordelen, schep je stilte in je geest

Luister voor context eventueel het engelstalige interview:
Waar Je Gedachten Afhankelijk van Zijn: Omgeving

Afgelopen week ging ik eens goed bekijken wat nou precies een oordeel is. Ik had al een keer een blog gedaan waarin ik aangaf dat een oordeel in feite een angst is en een angst dientengevolge een oordeel. Maar hoe ziet dit oordeel er dan uit? Ik vond het te vaag blijven, niet tastbaar genoeg. En hoe ziet die angst eruit? Waar bestaat die uit?

Bijvoorbeeld kreeg ik afgelopen week nieuwe buren. Al een jaar weet ik dat de nu ex-buurman wilde verhuizen en ik had hieromtrent wel ervaringen van angst maar waar ik niet genoeg inzage in had om ze echt te begrijpen en verwijderen als wat ik aan het doen was geweest in mijn geestbewustzijns-systeem qua oordelen. Het bleef bij wat "oh wat als het mensen zijn die hier niet passen" - en "oh wat als we niet overweg kunnen".  Ik weet hierbij dat ik deze als kind van mijn ouders heb gekopieerd en gedupliceerd zoals het is met alle angsten die we ervaren in feite niet van onszelf zijn. 


oordeel.jpg


Afijn, nu dienden deze angsten/oordelen - zij het milde - zich aan en zag ik op een gegeven moment dat ik iets dan als 'slecht' connoteer in de geest, zo bijvoorbeeld dat als de nieuwe buren harde muziek gaan draaien, dat is 'slecht' in plaats dat ik richting aan mezelf geef en met de mensen in communicatie/gesprek ga en het beste met de andere buren  erbij.

Een andere mogelijkheid van oordeel is door iets als 'goed' te bestempelen en daardoor ook eigenlijk een angst te genereren, bijvoorbeeld als waar Martijn zijn ervaring met me deelde over de ontmoeting met een goeroe die hij zag als iemand die dan alleen nog maar 'goed' is en dat hij daarbij tegelijkertijd angst ervoer vanwege dat oordeel van 'goed' ('positief'). Hiermee kreeg ik veel meer inzage in de natuur van de angsten als oordelen v.v..

Dus, oordelen en daarmee angsten vallen altijd uiteen in 'goed'/'fout', juist'/'verkeerd' en 'positief'/'negatief' -- precies als waar de 3 mind-/geestlagen uit bestaan. Voor mij is dat zo veel praktischer om mee te werken als alleen de angsten vergeven

Ik stel mezelf ten doel elke keer dat ik een angst onder ogen zie, te KIJKEN naar het punt als wat ik denk/oordeel in 'slecht'-'goed' over iets of iemand enzovoort.

Probeer het gewoon eens! Oordelen zijn slechts gedachten en gedachten creƫer je zelf.

Stop gedachten, verander jezelf. 

Reacties

Populaire posts