Dag 466 Hoe muziek onze gedachten oproept en vervolgens "onze" emoties en gevoelens...

...(let op je buik) en dan "onze" woorden en dan "ons" gedrag.

Landslide Noord Nederlandse Dans

Ik keek net naar een video van een dansuitvoering in het kader van een danswedstrijd. Ik was gelijk betoverd en ga hier maar eens beginnen te kijken naar de 'ontroering'/ 'beroering' die ik vaak ervaar op het zien van dansen / dansfilms / danswedstrijden enzovoort. Een enorme grap was toen ik dezelfde video nogmaals keek ZONDER MUZIEK het niet meer die hele opwellende beweging vanuit mijn buik genereerde. Duidelijk dus dat het element muziek blijkbaar 'mijn' gedachten en vervolgens 'mijn' emoties en gevoelens oproept. Ik besef me achteraf dat de Franse muziek een herinnering/gedachte in me oproept waar ik in 'vrijheid en blijheid' met mijn destijds oppasgezin door Frankrijk toerde. 

Waarom / hoe heeft onze relatie met Muziek gevolgschade opgeleverd in plaats van heilzaam te zijn binnen wie we zijn?

Toen ik het net met Martijn overlegde vertelde hij me dat Bernard had gezegd dat er in feite nog helemaal geen muziek gemaakt wordt op Aarde. Wat we nu muziek op Aarde noemen is niet meer dan een stimulus om gevoelens en emoties = energie te creëren en genereren als motor voor het geestbewustzijnssysteem.

Ik heb als kind/tiener heel veel dansfilms gekeken, van ballet tot alle ouwe films als met Fred Astaire en Ginger Rogers, noem het maar op, prachtig vond ik het. Maar zou ik het ook zo prachtig gevonden hebben zonder de muziek? Nee waarschijnlijk niet, dus vandaar dat ik hier goed naar moet gaan kijken in mezelf en de wereld als hoe ik dit in mezelf heb geprogrammeerd en opgeslagen.


Mezelf vrij (willen) uitdrukken in fysieke beweging als dans en/of sport is iets waar ik een groot deel van mijn leven mee heb beziggehouden en ik besef nu dat vrije expressie - één met mijn lichaam zijn - pas bestaat als ik mezelf ontdaan heb van de energieën van gedachten/gevoelens en emoties.

Tot zover.

Reacties

  1. Gaaf om te lezen. Ja wat zullen we muzikaal uitdrukken als we een en gelijk met het fysieke lichaam muziek laten klinken, en niet vanuit/als ons gemoed, niet bedoeld om ons gemoed te bespelen....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts