Dag 489 "Ik heb geen interesse meer" persoonlijkheid beëindigen

Wat de laatste tijd nogal opspeelt/in mijn geest speelt is de "ik heb geen interesse meer" karakter/persoonlijkheid jegens mijn partner.  Ik herken deze van in mijn tienerjaren waar ik als ik een leuk vriendje had ineens "geen interesse" meer had en de relatie dan maar beëindigde. Ik vroeg me toen ook al af hoe dat kwam wat me dan zo'n tegenzin deed krijgen en heb later het woord interesse 'geherdefinieerd' op basis van het Latijn dat ik als vak had - ik rekte in feite het beperkte 'interesse = belangstelling' op naar 'tussen zijn' en 'deelnemen' hetgeen mij veel meer ruimte in de omgang met anderen gaf/geeft:

interesse [belang(stelling)] {1611 in de betekenis ‘zakelijk belang’} < latijn interesse [zijn tussen, deelnemen aan], interest [er is aan gelegen, het is van belang], van inter [tussen, speciaal] + esse [zijn].
P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek

Definities:
interesse
belang, belangstelling
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/interesse



interesse

•belang •belangstelling •iets waar belangstelling voor is.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/interesse



INTERESSE

1) Animo 2) Aftrek 3) Aandacht 4) Belangstelling 5) Belang 6) Belangstelling 7) Belangrijkheid 8) Eigen voordeel 9) Geboeidheid 10) Kooplust
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/INTERESSE/1
 de interesse
zelfst.naamw. (v.)
Uitspraak:  [ɪntəˈrɛsə]
Verbuigingen:  interesse|s (meerv.)

1) toestand dat je iets of iemand interessant vindt

Voorbeelden:  `interesse hebben in een cursus`,
`interesse tonen voor deelname aan een rondreis door Frankrijk`

Synoniem:  belangstelling

2) wie of wat je interessant vindt

Voorbeeld:  `Zijn interesses zijn vrouwen, sport en vissen.`

Hier zie ik dus al definities langskomen die duiden op interesse als een heel eendimensionale gebeurtenis in de geest: eigen voordeel, geboeidheid. 

De energie verdwijnt van het elkaar ontmoet hebben en nu ik geconfronteerd word met dat een persoon niet doet wat "ik" eigenlijk zou willen dat deze doet slaat dit om in een non-interesse ten aanzien van de hele omgang met elkaar. Ik voed mezelf zeg maar met de tegenpool, de 'negatieve' energie van de gedachte "ik heb geen interesse meer". Wrok komt op en kan me nog net inhouden te zeggen dat het niet meer hoeft van mij.

Het gaat hier duidelijk over MIJN interesse, mijn EGO en niet over HEM. Alhoewel ik dit dacht een paar weken geleden gestopt te hebben, komt het nu in volle kracht terug. Vooral als hij me niet informeert of hij wel of niet op bezoek komt, mag het wat mij betreft helemaal stoppen. Hoe buig ik dit "geen interesse meer hebben" om om tot een werkbare één en gelijk oplossing te komen waarin ik mezelf niet belangrijk ga lopen maken met MIJN "geen interesse"?


http://blog.widewood.nl/wp-content/uploads/2012/08/geen-interesse.png

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb in mijn geest te spelen met de gedachte "ik heb geen interesse meer" en een gelijknamig karakter/persoonlijkheid op te richten jegens mijn partner/een bepaalde persoon.  

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat als ik een leuk vriendje heb ineens "geen interesse" meer te hebben en de relatie dan maar te beëindigen en hierin vergeef ik mezelf toegestaan en aanvaard te hebben een piepkleine gedachte te laten heersen over mij en mijn leven.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben te schrikken van de hevigheid waarin dit karakter zich profileert.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf niet toegestaan en aanvaard heb te zien, realiseren en begrijpen wat me zo'n tegenzin doet krijgen en hierin vergeef ik mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb een tegenzin te krijgen in de persoon en de relatie die ik met de persoon heb in plaats mezelf te realiseren dat ik Hier op Aarde ben om met iedereen gelijkheidsrelaties op te bouwen en niet om relaties te bouwen waarin ik op elk moment mijn zin krijg.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb deel te nemen in en als de polariteit van zin en tegenzin. 'Zin' kan ik zien als 'interesse', "ik heb geen zin meer".

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard deel te nemen in de back chat "vooral als hij me niet informeert of hij wel of niet op bezoek komt, mag het wat mij betreft helemaal stoppen" waarbij ik zie, realiseer en begrijp dat als ik als mijn geest geen stimulatie krijgt waardoor het geïnteresseerd kan blijven in de bron die voor de stimulatie - via gevoelens, emoties of seks - zorgt, wil afhaken.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard te hebben deel te nemen in de gedachte "ja kom maar even dan kan ik seks met je hebben en is de relatie nog ergens goed voor".

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb bang te zijn dat ik niet van de persoonlijkheid "ik heb geen interesse meer" afkom en ga handelen op basis van dit karakter.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb deel te nemen in en als de definities van interesse als 'eigen voordeel' en 'geboeidheid' als een zeer eendimensionale gebeurtenissen in de geest. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb mezelf geconfronteerd te voelen  met dat de ander niet doet wat "ik" eigenlijk zou willen dat deze persoon doet. 

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb om te slaan in een non-interesse ten aanzien van de hele omgang met deze persoon.   

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb mezelf te voeden met de tegenpool, de 'negatieve' energie van de gedachte "ik heb geen interesse meer".   

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb wrok te creëren en te willen zeggen dat het niet meer hoeft van mij. 

Wanneer en als ik mezelf realiseer in mijn geest te spelen met de gedachte "ik heb geen interesse meer" en een gelijknamig karakter/persoonlijkheid op te richten jegens een bepaalde persoon op basis van deze gedachte - stop ik en adem ik - ik sta mezelf niet toe deel te nemen in de gedachte/persoonlijkheid "ik heb geen interesse meer".  

Wanneer en als ik mezelf realiseer "geen interesse" meer te hebben en de relatie dan maar te willen beëindigen - stop ik en adem ik - ik realiseer me dat ik vertrek vanuit een beperkte definitie van interesse en zet deze om naar een definitie waarin ik deelneem als één en gelijk als wat het beste is voor beiden/allen.

Ik stel mezelf ten doel te realiseren dat ik de "ik heb geen interesse" persoonlijkheid dien te beëindigen en niet de relatie met iemand dien te beëindigen op basis van een gedachte/back chat die ik heb.


Reacties

Populaire posts