Dag 528 Bevestiging zoeken via seks en de oneindige dans in angstcycli

Er zijn mensen - zowel vrouwen als mannen - die in en buiten relaties bevestiging zoeken via seks. Over de percentages van mannen en vrouwen hierin ga ik me niet uitlaten. Wat ik ontdekt heb namelijk is dat er een zelfsabotagemechanisme/-patroon kan ontstaan in relaties met betrekking tot de seks/affectie wat zichzelf nogal in stand houdt als geen van beiden zich gewaar zijn van de onderstromingen. 

Als bijvoorbeeld de partner 1 aanstuurt op seks of seksuele 'intimiteit' - zoals kussen en/of knuffelen - en het verlangde niet wordt gegeven door partner 2 in dat moment, kan partner 1 dit als een afwijzing ervaren/voelen. Stel nu dat partner 2 van partner 1 weet dat hij/zij vaak afwijzing ervaart als deze niet krijgt wat deze verlangt, kan partner 2 ervoor 'kiezen' partner 1 de seks/kussen/knuffels te geven waar partner 1 op aanstuurt/om vraagt.


Wat ik hierin zag is dat partner 2 dan eigenlijk deelneemt in angst, angst voor de eigen reacties van wat als de ander het niet pikt dat ik hem/haar de seks/knuffels/kussen onthoudt: gaat hij/zij mij dan nog wel willen? Dus om de ander te behagen, om de reacties/ophopende energie van partner 1 uit de weg te gaan, allemaal uit angst voor verlies, kan partner 2 'akkoord' gaan met de deal om te deel te nemen in hetgeen verlangd wordt door partner 1. 

Beiden bestaan nu binnen de seks/kussen/knuffels in en als angst want afwijzing ervaren betekent bang zijn niet goed genoeg te zijn in de ogen van zelf en de ander en deze angst vuurt de ervaring van afwijzing aan. Als de constructie/mindcyclus van afwijzing/angst voor afwijzing niet gedeconstrueerd wordt, kan men jaren zo niet het hele leven de seks funderen in het uitgangspunt van angst/energie in plaats van als een uitdrukking van jezelf. Het polariteitenpaar 'angst' - 'verlangen' houdt ervan dit in stand te houden omdat het energie voor de geest oplevert en men nooit werkelijk zichzelf kan ervaren en zichzelf met de ander.

Dus, partner 2 moet een risico gaan nemen voor het beste voor beiden om niet meer in de dans van de eigen angst en daarmee in de angst van de ander mee te gaan en op te staan om zichzelf en partner 1 te ondersteunen uit het angst-voor-afwijzings-/(verlies)angstkarakter te stappen.

Interessant binnen deze context is om te luisteren naar Encoding Communication and Programming Relationships (Part 1) - Quantum Systemization - Part 29 hoe we specifieke reacties en indrukken in de mensen triggeren waarmee we communiceren vanwege ons eigen beginpunt (bijvoorbeeld angst voor afwijzing) in onszelf.

Om wat op gang te komen alvast:

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb afwijzing me zo diep te laten treffen.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb een 'nee' als een afwijzing te ervaren in plaats het gewoon te zien als een nee. 



Reacties

Populaire posts