Dag 572 Gezonde Relatie: Luisteren, Ontvangen en Incorporeren van Kritische feedback

Simpele vraag:

Is je maatje, levensgezel of de persoon die je evalueert in staat om te luisteren naar kritische feedback en deze te ontvangen en incorporeren?

Echt een belangrijke tool, een belangrijke vaardigheid voor ons allemaal: het vermogen om naar kritische feedback te luisteren, het ten volle te ontvangen en het in onze levens  te incorporeren. Uiteraard als we NIET in staat zijn om naar kritische feedback te luisteren, als we NIET in staat zijn het in onze levens te incorporeren, gaan we NIET veranderen. Zo simpel is het. Je kan niet veranderen wat je niet erkent.




Een gezond persoon is in staat te luisteren naar wat hun levensgezel zegt - misschien dat de levensgezel het niet op de meest effectieve manier zegt, okay dat maakt het iets moeilijker - niettemin is de gezonde persoon in staat om te luisteren naar de feedback; ze zijn in staat om alle eigen negatieve reacties buiten beeld te houden en tussen haakjes te plaatsen en ze zijn in staat om te distilleren wat de andere persoon tegen ze zegt; vastgrijpend aan de waarheden die hen verteld worden, het in hun levens toepassen en kritieke veranderingen maken. 

Als de 'narcist' defensief is, niet in staat is om de kritieke feedback te horen gooien ze er allerlei zelfbeschermende manoeuvres uit - je weet wat ze zijn: deflectie, gaslighting, schuld afschuiven - al die manieren die zeggen ik kan het niet aan wat je vertelt ik kan het niet horen, ik wil het niet weten, praat er niet over met me. Als je levensgezel van die defensieve houdingen aanneemt, dan is verandering niet mogelijk.

En natuurlijk, in dat proces ervaar je al die gekmakerij, wat je omver werpt, wat je hoofd laat tollen, wat maakt dat je het uit wil schreeuwen. 

Wat te doen?

Je kan tegen je (potentiƫle) levensgezel iets zeggen in de trant van:

Ik moet kritieke informatie met je kunnen delen, ik moet met je kunnen praten over veranderingen wat ik zie die gedaan moeten worden in onze relatie en in jouw karakter, ik moet je die feedback kunnen geven en dat je dat ontvangt, hoort en toepast in je leven als ik zie dat je niet de beste versie van jezelf leeft, als ik zie dat je jezelf corrumpeert, als ik zie dat je jezelf toestaat minder te zijn als wat je kunt zijn. Als je daar niet toe in staat bent, kunnen we geen effectieve relatie hebben. Ik kan niet in een relatie zijn met iemand met wie ik geen informatie kan delen die zo cruciaal is voor mijn welzijn en jouw welzijn. Als je die informatie niet kan horen, als je het niet kan ontvangen, dan kunnen we geen gezonde relatie hebben. 



Bron: Dr. David B. Hawkins in Assessing the Narcissist: A Simple Test




Reacties

Populaire posts