Angst voor afwijzing en hoe genees ik mezelf? Dag 589

Enkele jaren geleden werd ik in een Levenspadlezing door Sunette gewaar gemaakt van een SCHIL die ik geprogrammeerd en geleefd en gemanifesteerd heb in een persoonlijkheid omdat ik vroeger blijkbaar geloofde dat het me zou beschermen tegen het oordeel of de afwijzing van anderen en het zal maken dat anderen me accepteren en van me houden.

Ik zat ten tijde van die Levenspadlezing middenin ondraaglijke pijn en verdriet door jarenlange afwijzing door een persoon waarmee ik graag een relatieagreement wilde. Ik kon toen niet echt werken met deze informatie omdat het teveel voor me was naast alle andere dingen waar ik mee worstelde. Nu twee jaar later krijg ik meer grip op de materie en kwam het onderwerp afwijzing weer van alle kanten naar voren. Ik kon er eerder niet veel praktisch materiaal over vinden en nu zijn er bijvoorbeeld een aantal Instagramaccounts die hier uitspraken over doen en handvatten geven, bijvoorbeeld StopChasingPain en The Braincoach.

Met name de homeopathische remedie die ik twee maanden geleden van mijn homeopaat Arvydas kreeg om het diepe verdriet van verlies te kunnen verwerken - Ignatia Amara - wees me met de neus op het volgende:

Voor de Ignatia-persoonlijkheid is het belangrijk dat er in een relatie een constante stroom van liefde is. Dit geldt in haar kindertijd voor de relatie met haar ouders en later voor die met haar partner. Ze lijdt vaak aan een trauma, waarbij ze van haar ouders niet de liefde ontving die ze nodig had. Zij kan dit trauma herhalen door verliefd te worden op onbereikbare mannen. Ze is zich zeer bewust van haar kwetsbaarheid en begint pas een liefdesrelatie als zij er zeker van is dat ze niet afgewezen wordt. Mocht deze relatie verbroken worden door de partner, dan kan ze hier heel heftig op reageren: wekenlang huilen en nauwelijks eten of slapen. Ze zondert zichzelf af. Het verdriet verscheurt haar en kan zo diep zijn dat ze zelfs een einde aan haar leven probeert te maken. Voor mensen met een dergelijk diep verdriet kan het homeopathische middel Ignatia licht in de duisternis brengen. Bron 

Ik lees het woord liefde hier als aandacht/aandachtsenergie omdat dit me een keer verteld is door Sunette dat ik daar veel om vraag. Dit verliefd worden (mijn aandacht/bewustzijn/denken hebben) op een onbereikbare jongen wat hierboven beschreven wordt, is daadwerkelijk in mijn tienertijd gebeurd en bracht me veel pijn en verdriet. Ik begreep destijds helemaal niet waarom en hoe. En nu eigenlijk ook nog niet echt. Ik was me inderdaad wel bewust van mijn kwetsbaarheid want verliefd zijn bracht me veel pijn leerde ik al jong. Ik ben daarna ook alleen liefdesrelaties aangegaan waarbij ik er zeker van was dat ik niet werd afgewezen. Tot ik een relatie aanging waar ik niet oplette of ik afgewezen kon worden en toen gebeurde het onverwachte...

Nu ervaar ik alleen nog af en toe - zoals afgelopen dagen - ondraaglijke pijn en ik weet intussen dat dat lijden mij laat luisteren of zoals Chief Oren Lyons zei: "They'll never listen until they have to suffer". Het lijden heeft een doel. Ik begreep vroeger ook de uitspraak No pain no gain niet. Nu gaat me wel een lichtje branden. 

Wat zegt die afwijzing? Hoe kom ik eroverheen? Ik weet het nu nog niet. Het is me nog diffuus en ik ga ervanuit dat homeopathie me hierbij zal assisteren. Helaas bepaalt het nu wel interacties of eigenlijk ga ik interacties uit de weg waarbij ik de ervaring van afgewezen voelen kan ervaren. Dus dat is wel een dingetje en ik moet in dit kindtrauma duiken.

 

thebraincoach (klik voor de hele post)

Nou kwam er gisteren deze post (zie plaatje) van TheBrainCoach langs op Instagram! 

Do you or someone you know have an avoidant attachment style?

If you recognize you have a dismissive-avoidant attachment style, try to identify the behaviors you engage in that tend to sabotage your relationships and push people away. Understand that what you learned to survive as a child does not serve you anymore, so make an effort to slowly replace your avoidant behaviors with more genuine and connecting ones. It will feel uncomfortable at first so take small baby steps.

Note: I encourage you to use the information I share on here as a guide. Everyone’s experience is unique so some strategies/tools might not be relevant to your specific situation. Please see disclaimer in my highlights. Take care of your mind and body. Love, Nawal ♥️

Of ik iemand ken die een afwijzend-vermijdende hechtingsstijl heeft? Ja degene die me heeft afgewezen. Hier is geen toeval bij. Nu snap ik dan ook hoe deze oude kindwond zo pijnlijk werd door de onbewuste herbeleving ervan. Tijd om het me gewaar te maken wat dit afwijzingsding nu voor iets is want de neiging mezelf af te gaan zonderen is al manifest en dat is niet het beste voor mezelf. Mijn eigen hechtingsstijl kan ik niet terugvinden in de bestaande theorieën want die zou iets in de trant van siamese tweeling moeten heten, te hecht in ieder geval :) Voor nu tast ik nog in het duister wat betreft het overwinnen van de angst / pijn van afwijzing. Ik denk in ieder geval dat de SCHIL gebroken is en dat naar buiten mag komen wat naar buiten moet komen...

Tot zover even enkele van mijn bevindingen in het kort.

Reacties

Populaire posts